tirsdag 1. november 2011

Rosa stuehortensia

Denne er en rosa variant av stuehortensia. Disse plantene er mindre i vekst enn mange av de variantene man får kjøpt på våren for å ha ute.
Hortensiaen liker jevn fuktighet, den skal ikke tørke for mye ut. I våre dager med ca 20 grader inne trenger nok planten vann 2 - 3 ganger i uken. Blir blomstene slappe og ser ut til å visne, kan man redde planten ved å "bøttevanne" den. Fyll en bøtte med vann, hold potten under vann til det slutter å "luftboble". La den stå å renne av seg for deretter å sette den tilbake i pyntepotten.
Lykke til!

7 kommentarer:

  1. Får nesten lyst til å smake....

    SvarSlett
  2. Ja, du beskriver stellet slik at selv mor kan få det til...

    SvarSlett
  3. det var dette med vanninga, då. eg har ein plante heime, berre ein som eg har arva etter farmor mi. ho fekk den då ho hadde fått far min og det er nokon og åtti år si. planten heiter torsketunge, det passer fint fordi far min dreiv fiskebutikk sånn etter kvart...men den blomen liker seg hos meg fordi eg gløymer å vanne han...

    SvarSlett
  4. Får mange gode tips fra innleggene dine! Jeg har en hvit hortensia utenfor inngangsdøra som blomstrer trofast. Håper på en mild høst så den kan holde lenge enda.

    SvarSlett
  5. Nydelige farger og bilder. Når blomstrer de stuevariantene?

    SvarSlett
  6. Stuehortensiaen får man stort sett kjøpt hele året i våre dager. Og av den grunn blomstrer de den ene gangen når de blir kjøpt inn. Det blir med disse som med de andre. Etter avblomstring, kan planten klippes ned etter blomstring, settes på et kjølig sted vinteren igjennom, ta dem frem til våren og se om man får den til å blomstre en gang til. Man kan enten ha planten inne eller den kan plantes ute i hagen. I hvileperioden dannes det nye knopper på planten.

    SvarSlett
  7. Veldig bra med vanningstips, spsielt for en trønder med kun grønnplanter og en og annen blomstekvast innomhus :) No trur æ at æ ska kjøp mæ Stuehortensia :)

    SvarSlett